درباره شهرک پتروشیمی مکران
شهرک پتروشیمی مکران:
شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در راستای نشست هیات محترم دولت در مرکز استان سیستان و بلوچستان و انتخاب منطقه چابهار به عنوان قطب آتی توسـعه صنعت پتروشیمی به ثبت رسید. شهرک پتروشیمی مکران با مساحتی بیش از ۱۲۰۰ هکتار در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار واقع شده است که فاز نخست آن شامل طرحهای متانول، اوره و چندین طرح پیشرفته GTX میباشد. ظرفیت تولیدی فاز نخست این شهرک در حدود ۵/۸ میلیون تن در سال پیشبینی شده که عمده محصولات آن صادراتی و مابقی محصولاتی است که بعنوان خوراک برای مجتمعهای پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده و یا وارد بازارهای کشور خواهد شد. همچنین قرار است جهت تکمیل زنجیره ارزش محصول، صنایع پایین دستی نیز در شهرک پتروشیمی مکران احداث شود. شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران، متولی ایجاد زیرساختها و امور زیربنایی جهت ساخت شهرک پتروشیمی مکران، تامین سرویسهای جانبی متمرکز (یوتیلیتی)، توسعه و احداث انبارها، پایانهها و مخازن صادراتی، احداث خطوط انتقال گاز متان (از خط لوله هفتم سراسری) و نیز مدیریت شهری شهرک پتروشیمی مکران است. در واقع این شرکت بعنوان متولی توسعه و ایجاد سومین قطب صنعت پتروشیمی کشور بعد از ماهشهر و عسلویه در منطقه آزاد چابهار می باشد.
مجتمعهای پتروشیمی پیشبینی شده در فاز نخست شهرک پتروشیمی مکران به طور تقریبی روزانه ۳۰میلیون استاندارد متر مکعب گاز طبیعی نیاز دارند. گاز طبیعی مورد نیاز این شهرک از طریق خط لوله هفتم سراسری گاز که هم اکنون تا ایرانشهر کامل شده است و به زودی خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار توسط این شرکت تکمیل خواهد شد، تامین میشود.
مزیتهای سرمایهگذاری در چابهار:
شهرستان چابهار با مساحت حدود ۹۷۳۹ کیلومترمربع و جمعیت ۲۹۱۹۱۰ نفر در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقعشده و دارای ۱۳۵ کیلومتر مرز خشکی و ۱۱۵ کیلومتر مرز دریایی (۱۴۵ کیلومتر نوار ساحلی) در مجاورت دریای عمان در نزدیکترین فاصله با آبهای آزاد جهان یعنی اقیانوس هند قرارگرفته و تنها بندر اقیانوسی ایران است.
موقعیت این بندر در خلیج چابهار و همچنین وجود آبهای عمیق و بریدگیهای طبیعی، فضایی مناسب را برای اسکلههای با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب جهت پهلوگیری کشتیهای عظیم اقیانوسپیما فراهم ساخته بهطوریکه این بندر از قابلیت تبدیلشدن به مگاپورت برخوردار میباشد. بهبیاندیگر چابهار دروازه ترانزیت شرق ایران و یک منطقه استراتژیک برای توسعه ترانزیت و صنایع محسوب میشود. این ویژگی ممتاز در دیگر مناطق ساحلی جنوب ایران و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس دیده نمیشود
در سال ۱۳۷۰، اراضی شرق خلیج چابهار به مساحت ۱۴۰۰۰ هکتار بهعنوان منطقه آزاد چابهار رسمیت یافت و در سال ۱۳۷۱ توسط ریاست محترم جمهور وقت افتتاح گردید و در حال حاضر منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، یکی از مناطق آزاد هفتگانه کشور است که در راستای اهداف اقتصادی کشور، بیش از دو دهه است که در حال فعالیت است.
این منطقه نهتنها در اقتصاد ملی نقش مؤثر داشته بلکه در منطقه محروم بلوچستان نقطه اتکای مهم و اساسی مردم و روزنه اصلی امید به زندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی شده است.
بر اساس اعلام نظر محققان سازمان ملل درزمینهٔ حملونقل بینالمللی، حدود نیمی از حملونقل جهان، میان خاور دور با سایر نقاط دنیا انجام میشود.
از مجموع سه کریدور حملونقل جهانی که کارشناسان سازمان ملل برای این امر پیشبینی کردهاند، دو کریدور از ایران میگذرد و چابهار جنوبیترین نقطه کریدور شرقی – غربی جهان میباشد.
این کریدور از «دروازه ابریشم» در چین آغاز میشود و قلب اقتصاد این کشور یعنی استان کانتون را تغذیه کرده و به سرزمین آسیای جنوب شرقی میپیوندد و پس از طی این مسیر وارد هندوستان شده و با پوشش مهمترین شهرهای این ناحیه مانند کلکته، ناکپور، جایپور، حصیرآباد، کراچی و بن قاسم به چابهار میرسد.
بنا به نظر کارشناسان بندر چابهار، محل تلاقی دو کریدور ترانزیتی مهم جهان به نامهای شمال – جنوب و شرق – غرب قرارگرفته است که این امر از مهمترین مزیتهای محور شرق کشور میباشد.
جذابیتهای سرمایهگذاری در چابهار
برخورداری از معافیت مالیاتی ۲۰ ساله و بسیاری از معافیتها و مزایای گمرکی و بازرگانی و سرمایهای
برخورداری از دو اسکله شهید کلانتری و اسکله شهید بهشتی با گنجایش حدوداً ۷۰ میلیون تن (قابلیت پهلوگیری کشتی های بزرگ تا ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در اسکله های موجود)
نزدیکترین و آسانترین راه دسترسی به آبهای آزاد برای کشورهای آسیای میانه و افغانستان
(بنا بر نظر سازمان ملل، چابهار یکی از مهمترین راههای کریدور شرق-غرب و جنوبیترین راه این کریدور است)
پایین بودن دستمزدها و امکان تأمین نیروی انسانی از منطقه
چابهار به بازارهای هدف محصولات پتروشیمی بین ۲۴۰۰-۱۸۰۰ کیلومتر (در قیاس با ماهشهر و عسلویه- به صورت رفت و برگشت) نزدیکتر است.
وجود زیرساخت های فرودگاه، خط لوله سراسری گاز، وجود سه دانشگاه بزرگ، وجود دو بندر بزرگ
اتصال به راه آهن سراسری، دسترسی به جاده ترانزیت کشوری، اتصال به سرزمین مادری بر خلاف قشم و کیش، و نیز آب و هوای همیشه بهاری