بازدید ترکان از چابهار/ پتروشیمی موتور محرک اقتصاد در منطقه آزاد چابهار

بازدید ترکان از چابهار/ پتروشیمی موتور محرک اقتصاد در منطقه آزاد چابهار

www.mokran.ir/?p=3626

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به منطقه آزاد چابهار سفر کرد و از پروژه ها و طرح های سرمایه گذاری این منطقه آزاد بازدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مجتمع در حال احداث فولاد مکران، مجتمع پتروشیمی نگین مکران و شرکت آریا پروفیل تولیدکننده اسکلت و سازه های فلزی و صنعتی از جمله پروژه هایی است که اکبر ترکان از آنها بازدید کرد.

 آموزش و بکارگیری بومیان در مجتمع فولاد مکران چابهار
اکبر ترکان و هیأت همراه امروز (چهارشنبه) با حضور در مجتمع در حال احداث فولاد مکران منطقه آزاد چابهار با مدیران و پیمانکاران این مجتمع گفتگو کرد.
ترکان در نشست با مدیران این پروژه دستور ویژه ای برای آموزش نیروی انسانی متخصص بومی برای تامین نیروی کار مورد نیاز در پروژه فولاد مکران صادر کرد.
او در این زمینه گفت: یکهزار نفر، تابستان امسال با حمایت منطقه آزاد چابهار در رشته های فنی، آموزش کاربردی می بینند و دانش آموزان مقطع دبیرستان و بالاتر در این دوره ها پذیرفته می شوند.
او ادامه داد: منطقه آزاد چابهار با پرداخت کمک هزینه، تدارک فضای آموزشی، بکارگیری اساتید متخصص و در اختیار قراردادن کارگاه و آزمایشگاه این تعداد را آموزش می دهد تا در پروژه های سرمایه گذاری شده در بخش فولاد در چابهار به کار گرفته شوند.
ترکان تاکید کرد: این طرح در دولت تدبیر و امید با هدف پرورش نیروی انسانی متخصص در مناطق آزاد به اجرا در می آید.
مجتمع فولاد مکران چابهار طرح احداث تولید آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون و ۶٠٠ تن در سال به روش احیا مستقیم (DRI) را در دستور کار دارد.

 چابهار؛ سومین قطب پتروشیمی ایران 
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه سفر به چابهار از مجتمع شهرک پتروشیمی مکران و شرکت نگین مکران در منطقه آزاد چابهار بازدید کرد.
اکبر ترکان و هیأت همراه با حضور در مجتمع شهرک پتروشیمی مکران و شرکت نگین مکران در منطقه آزاد چابهار با مدیران و پیمانکاران این پروژه گفتگو کرد.
شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در راستای نشست هیات دولت در مرکز استان سیستان و بلوچستان و انتخاب منطقه آزاد چابهار به عنوان قطب آتی توسعه صنعت پتروشیمی به ثبت رسید.
شهرک پتروشمی مکران در محدوده منطقه آزاد چابهار واقع شده است که شامل طرح‌های اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع پلی اتیلن، آروماتیک، MEG، MTP و کریستال ملامین است.
ظرفیت تولیدی این مجتمع در حدود ۲۶ میلیون تن در سال پیش‌بینی شده که از این میزان تولید، ۲۳ میلیون تن صادراتی و مابقی محصولاتی است که به عنوان خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده است و یا وارد بازارهای کشور خواهد شد.
همچنین قرار است حدود ۳۰ واحد پایین دستی نیز در شهرک پتروشیمی مکران احداث شود.
اکبر ترکان مشاور رییس جمهور در این بازدید گفت: در مناطق در حال رشد باید همزمان با توسعه صنعتی به توسعه اجتماعی با جلب مشارکت جامعه محلی نیز پرداخته شود.
او تاکید کرد: همزمان با ساخت پروژه پتروشیمی نگین مکران، سرمایه گذاران موظف به ساخت شهرک های مسکونی  با رعایت استانداردهای روز شدند.

 سرمایه گذاری ۱۵۹ میلیارد ریالی در تولید لوله و پروفیل
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم چنین از کارخانه آریا پروفیل در منطقه آزاد چابهار بازدید کرد.
کارخانه آریا پروفیل در منطقه آزاد چابهار ظرفیت سالیانه ۶۷۰ هزار تن  ورق های کویل یا رول گرم را دارد و بخشی از محصولات و تولیدات کارخانه آریا پروفیل در منطقه آزاد چابهار صادر می شود.

 کلنگ زنی ساخت یک کارخانه در چابهار
هم چنین مشاور رییس جمهور در مراسم کلنگ زنی احداث کارخانه “کانرود سازه” تولیدکننده اسکلت و سازه های فلزی برای مراکز پتروشیمی با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۴۰ نفر حضور یافت. عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار کلنگ احداث این کارخانه را به زمین زد.

 بازدید از اقدامات عمرانی چابهار در روستای تاریخی تیس
مشاور رییس جمهور از فعالیت ها و اقدامات عمرانی سازمان منطقه آزاد چابهار در روستای تاریخی تیس بازدید کرد.
روستای تیس با قدمت بیش از ۲ هزار سال و با آثار تاریخی و چشم اندازهای فراوان نیازمند توجه و نگاه توسعه ای مسئولان و مدیران منطقه آزاد چابهار است.
آسفالت معابر، تامین روشنایی و تعویض خط انتقال آب از اقدامات سازمان منطقه آزاد چابهار برای ساماندهی روستای تیس است.
به گفته عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تاکنون ۵ هزارمتر مربع از معابر عمومی و خیابان های تیس آسفالت شده است و توسعه زیرساخت های برق، آب بهداشتی، فضای آموزشی و آسفالت ۲۰ هزار متر مربع از معابر عمومی در دستور کار است. هم چنین نصب ۱۵۰ تیر برق برای روشنایی روستای تیس هم از دیگر اقدامات سازمان منطقه آزاد چابهار در این روستاست و مطالعات سیستم جمع آوری فاضلاب و طراحی شبکه آب روستای تیس نیز تکمیل شده و سال آینده اجرایی می شود.

 ساخت یک شهر توریستی در منطقه آزاد چابهار
پس از ورزشگاه دو هزار نفری، مشاور رییس جمهور با حضور در محل احداث پروژه شهر توریستی ـ تجاری رویال صدف چابهار با روند اجرای این پروژه آشنا شد.
این پروژه در زمینی به مساحت ۱۹۴ هزارمتر مربع با زیر بنای ۵۳۰ هزار متر مربع مشتمل بر واحدهای تجاری، اداری، مسکونی، انبار، رستوران به همراه محل تفریح کودکان، هتل، پارکینگ و مجموعه ورزشی احداث خواهد شد.
در این پروژه بزرگ توریستی ـ تجاری ۱۸۰۰ واحد تجاری، ۲۰۰ واحد اداری، ۴۰۰ واحد آپارتمانی، هتل ۴ ستاره با ۱۲۰ اتاق، ۱۶ دستگاه ویلا، ۱۲۵ هزار متر مربع پارکینگ، ۲۰ هزار متر مربع انبار و مجموعه ورزشی به متراژ ۴ هزار متر مربع تعریف شده که در چند فاز به مدت ۴ سال ساخته می شوند. با آغاز عملیات اجرایی این پروژه تعداد ۷۰۰ نفر و پس از اتمام آن تعداد ۴ هزار نفر مشغول به کار می شوند.

 میزبانی چابهار از تیم های ورزشی در ورزشگاه ۲ هزار نفری
ورزشگاه ۲ هزار نفری منطقه آزاد چابهار مورد بازدید دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار گرفت. این ورزشگاه  که با اعتبار ۱۷میلیارد تومانی ساخته شده هم اکنون آماده بهره برداری است.
ورزشگاه ۲ هزار نفری منطقه آزاد چابهار با زیربنای ۵ هزار و ۷۰۰ متر مربع و برای برگزاری رقابت های بسکتبال، والیبال، فوتسال، هندبال و بدمینتون طراحی شده است.
طرح کلی این سالن ورزشی مدور بوده که شامل سقف گنبدی به قطر ۶۲ متر به صورت عرقچین کروی بر روی ۱۶ ستون بتنی قرار گرفته است.
در فاز توسعه این ورزشگاه، یک فضای ورزشی جدید در زمینی به وسعت ۲۰ هزار متر مربع برای ساخت سرسرای ورزش های آبی، بدنسازی، استخر بازی، استادیوم های فوتبال و کریکت و مهمانسرا جانمایی شده است.
هم چنین مشاور رییس جمهور از مسجد پیامبر اعظم (ص) منطقه آزاد چابهار بازدید کرد. این مسجد مراحل نهایی احداث خود را طی می کند و به زودی میزبان نمازگزاران خواهد بود.

 فولاد و پتروشیمی موتور محرک اقتصاد در منطقه آزاد چابهار | روستای تیس در “دولت دوازدهم” مدرن می شود
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پس از این بازدیدها در جمع خبرنگاران گفت: پروژه های فولاد و پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار موتور محرک صنعتی شدن چابهار هستند.
اکبر ترکان درباره این دو پروژه عظیم در چابهار گفت: لوله گذاری خط لوله ایرانشهر ـ چابهار در حال انجام است که اتفاق بسیار مهمی است. عملیات فیزیکی لوله گذاری ۱۵ کیلومتر از ۳۳ کیلومتر قطعه اول این خط انجام شده و مابقی نیز در حال انجام است و شرکت سرمایه گذاری غدیر سرمایه گذار این پروژه است.
او گفت: اطمینان حاصل شد که خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار طبق برنامه زمان بندی انجام شده و بر همین اساس سرمایه گذار بخش پتروشیمی (نگین مکران) کار خود را با ساخت زیرساخت های تولید متان آغاز کرده است.
ترکان تاکید کرد: اسکله های بندر چابهار آماده پذیرش کشتی ها با ظرفیت های متنوع و متفاوت برای پذیرش مواد مورد نیاز پروژه های فولاد و پتروشیمی است ضمن اینکه ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاها نیز در این بندر افزایش می یابد.
مشاور رییس جمهور در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت روستای تیس در چابهار گفت: بعد از ۲۴ سال از عمر منطقه آزاد چابهار وضعیت روستای تیس به هیچ وجه قابل قبول نیست و مدیریت منطقه آزاد از دو سال گذشته توسعه و بهسازی این روستا را در دستور کار قرار داده است.
ترکان ادامه داد: یکی از مشکلات عدم توسعه این روستا، جذب همکاری مردم بوده است که منطقه آزاد چابهار در این دو سال با تفاهم با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و گفتگو با اهالی این روستا، توسعه و بهسازی تیس را آغاز کرده است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تعدادی از خیابان ها و معابر عمومی روستای تاریخی تیس آسفالت شده و زیرسازی چند خیابان نیز انجام شده تا به زودی آسفالت شود. گام بعدی توسعه روستای تیس تامین آب شرب مردم است در واقع روستای تیس نیاز به یک شبکه مستقل آب و فاضلاب دارد چرا که قیمت تمام شده آب شیرین در این منطقه بالاست و حیف است که آب یک بار مصرف باشد پس با داشتن یک شبکه آب و فاضلاب آب مصرف شده می تواند آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.
مشاور رییس جمهور در پاسخ به سئوالی درباره زمان اتمام طرح های نوسازی و بهسازی روستای تیس گفت: امیدوارم در دولت دوازدهم روستای تیس به یک منطقه مدرن و قابل قبول تبدیل شود. رسیدگی به مدارس روستای تیس نیز از مهم ترین گام های منطقه آزاد چابهار در توسعه این روستا خواهد بود. از مدیرعامل منطقه خواسته ام در بهسازی مدارس این روستا اهتمام لازم انجام شود تا دانش آموزان این روستا به راحتی بتوانند تحصیل کنند.
ترکان هم چنین درباره آخریت اقدامات درباره ایجاد منطقه آزاد سیستان گفت: نقشه منطقه آزاد سیستان هفته گذشته در جلسه شورایعالی مناطق آزاد به ریاست معاون اول رییس جمهور به تصویب رسید و تقدیم مجلس می شود.
در سفر مشاور رییس جمهور به منطقه آزاد چابهار علاوه بر مدیرعامل و اعضاء هیأت مدیره این منطقه، محمد معزالدین معاون هماهنگی و برنامه ریزی امور مناطق، محمدرضا توسلی معاون حقوقی و امور مجلس و محمد حسین ملک زادگان مدیر اجرایی پروژه منطقه آزاد جاسک در این سفر ترکان را همراهی می کنند.

تصاویر مرتبط با خبر

بنر مناسبتی

آخرین اخبار شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

[html_block id="258"]