مجله مشعل: مجموعه پتروشیمیایی نگین مکران در گام نهایی

مجله مشعل: مجموعه پتروشیمیایی نگین مکران در گام نهایی

www.mokran.ir/?p=3455

مشعل   یکی از سیاست های کلان اقتصادی دولت، حمایت از شهرک ها و پارک های پتروشیمی،  بخصوص در مناطق کمتر برخوردار بوده است. این پارک ها و شهرک های صنعتی، به طور مستقیم  بر توسعه اقتصادی، اجتماعی، محیطی، نرخ اشتغال و رضایتمندی منطقه و استان اثر دارند. به همین منظور دولت سیزدهم برای تسریع در توسعه این مجموعه ها برنامه هایی اتخاذ کرده که مجموعه نگین مکران، یکی از همین مناطق در استان محروم سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار است که بزودی به یک قطب بزرگ برای صنعت پتروشیمی در کشور تبدیل می شود.

در ادامه سیاست های کلان اقتصادی دولت برای احداث ۱۳پارک پتروشیمی در کشور که تعدادی از آنها در سواحل جنوبی کشور قرار گرفته اند، حمایت از توسعه و تکمیل شهرک پتروشیمی نگین مکران در اولویت پیگیری قرار دارد.

      تولید محصول با نگاه  تامین داخل و صادرات

شهرک پتروشیمی نگین مکران با مساحتی بیش از ۱۲۰۰ هکتار در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار واقع شده که فاز نخست آن شامل طرح های متانول، اوره و چند طرح پیشرفته GTX است. ظرفیت تولیدی فاز نخست این شهرک حدود ۸.۵ میلیون تن در سال پیش بینی شده که عمده محصولات آن صادراتی و مابقی به عنوان خوراک برای مجتمع های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده یا وارد بازارهای کشور می شود.

     توسعه ۶۰۰ هکتاری شهرک نگین مکران

شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران، متولی ایجاد زیرساخت ها و امور زیربنایی برای ساخت شهرک پتروشیمی مکران، تامین سرویس های جانبی متمرکز (یوتیلیتی)، توسعه و احداث انبارها، پایانه ها و مخازن صادراتی، احداث خطوط انتقال گاز متان (از خط لوله هفتم سراسری) و نیز مدیریت شهری شهرک پتروشیمی مکران است. حالا و پس از دو سال متوالی پیگیری های صورت گرفته علیرضا منیری ابیانه ، مدیرعامل شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران اعلام کرده که تا اوایل سال ۱۴۰۳، نخستین پارت محصولات تولیدی شرکت های پتروشیمی مستقر در این منطقه به بازارهای بین المللی عرضه  خواهد شد.

وی با اعلام اینکه خط لوله گاز به شهرک پتروشیمی مکران رسیده است، افزود: بیش از ۷۰ درصد پهنه ۱۲۰۰ هکتاری شهرک پتروشیمی مکران برای سرمایه گذاری و ساخت مجتمع های پتروشیمی واگذار شده و براساس یکی از مصوبات بازدید سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در اردیبهشت ماه، ۶۰۰ هکتار دیگر در ضلع شمالی شهرک با هدف توسعه گسترده و متوازن زنجیره پایین دست پتروشیمی نیز در آینده ای نزدیک به شهرک پتروشیمی مکران اضافه خواهد شد.

      در انتظار توسعه همه جانبه برای منطقه مکران

مدیرعامل شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران با اشاره به سرمایه گذاری ۱۴ میلیارد یورویی برای ساخت پتروشیمی مکران و تکمیل آن با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن گفت: این مجموعه  پس از آغاز فعالیت و تولید محصول برای هزاران نفر شغل ایجاد می کند. در عین حال دولت در این مدت نشان داده که برای توسعه زیرساخت های سیستان و بلوچستان، اعتبارات ویژه ای تخصیص داده و از هر کوششی برای تکمیل طرح های مهم زیرساختی نظیر راه آهن، ساخت جاده ها ،پتروشیمی و فولاد دریغ ندارد  و همه سرمایه گذاران را تشویق و حمایت می کند.

مدیرعامل شهرک پتروشیمی توسعه نگین مکران گفت: در برنامه های مختلف چابهار و منطقه مکران، هاب سوم پتروشیمی کشور مطرح و بعد از آن اوایل دهه ۹۰ پتروشیمی مکران در زمینی به وسعت حدود یکهزار و ۲۰۰ هکتار در ۲۰ کیلومتری شهر چابهار از سوی شرکت شستان آغاز به کار کرد و حالا پس از چند سال، این پروژه در حال به ثمر نشستن است.

وی بیان کرد: با تکمیل فاز یک طی ۱۰ سال آینده که شامل پنج جی تی ایکس، یک اوره آمونیاک، یک مینی ال ان جی و یوتیلیتی است و خوراک همه اینها گاز متان و خط انتقال آن از ایرانشهر به چابهار در حال کار است،  بیش از ۱۲ هزار شغل جدید ایجاد می شود. در مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ نیروی فعال در شهرک پتروشیمی مشغول فعالیت هستند که حدود ۶۰ درصد بومی شهرستان چابهار و یا روستاها و شهرهای همجوارند.

      تاکیدهای بالاسری برای تکمیل نگین مکران

داود عباسی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تجاری شستان، چندی قبل تاکید کرد که جریان حمایتی خوبی در مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای پیشبرد پروژه های راهبردی صنعت نفت وجود دارد. وی افزود: شستان همه تلاش خود را برای رفع چالش های پیش روی پروژه های زیرساختی صنعتی و غیرصنعتی شهرک پتروشیمی مکران به کار گرفته تا شرکت توسعه نگین نیز طبق جدول زمانبندی اعلام شده هرچه سریع تر پروژه های زیرساختی شهرک را تکمیل کند.در همین خصوص نیز مرتضی شاهمیرزایی ، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بازدید از شهرک پتروشیمی مکران در چابهار، در جریان روند پیشرفت پروژه های توسعه پتروشیمی نگین مکران قرار گرفت و بر حمایت دولت از فعالان و سرمایه گذاران در صنعت پتروشیمی تاکید کرد.یکی از پروژه های در دستور کار و مهم در نگین مکران، طرح پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای نگین مکران است که از سوی مجموعه شستان اجرا می شود. جواد اوجی ، وزیر نفت در آخرین بازدید خود از این پروژه بر تسریع در اجرای طرح پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای نگین مکران تاکید کرد. وی به قوانین تشویقی لحاظ شده از سوی دولت درباره تنفس خوراک در زمان ساخت فازهای مختلف و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و اعلام داشت: براساس این قوانین، وزارت نفت انتظار دارد که اتفاقات خوبی از سوی شستان در این پروژه رخ دهد.محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری هم چندی قبل بر اینکه سرمایه گذاری در زمینه پتروپالایشگاه ها و توسعه شهرهای ساحلی از اولویت های مهم دولت سیزدهم است، تاکید کرده است: بر این اساس، در جلسات مشترک معاون اول رئیس جمهور با وزیر نفت مقرر شده است که با احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه، تکمیل خطوط انتقالی و برطرف کردن مشکلات حقوقی، همچنین اجرایی کردن احداث پالایشگاه های نگین مکران و شهید سلیمانی، خط انتقال گوره به جاسک در زمینه صادرات، تولید محصولات پتروشیمی و فراورده های نفتی نیز فعال شود. معاون اول رئیس جمهوری همچنین دستور داده است، با تشکیل گروهی با همکاری وزارت نفت، استانداری هرمزگان و شورای توسعه سواحل مکران، طرح اتصال زنجیره معدنی جنوبی کشور به پالایشگاه های سواحل مکران بررسی شود.حسین دهقان، دبیر شورای توسعه سواحل مکران نیز با اشاره به اینکه «کوه مبارک» در این منطقه به عنوان یک پایانه نفتی و پتروپالایشگاهی خواهد بود، گفته است: با ایجاد این قطب جدید صنعت نفت، زنجیره ارزش را کامل می کنیم تا با تولید محصول نهایی، ارزش افزوده در کشور شکل بگیرد.دبیر شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه نخستین اقدام در منطقه مکران، توسعه زیرساخت های منطقه شامل راه، بندر، فرودگاه و… است، اظهار کرده است: یکی از اولویت های اصلی در دولت سیزدهم، اجرای مطالبات بر زمین مانده رهبری و عملیاتی سازی آنهاست که در یک سال گذشته در دستور کار جدی دولت قرار گرفته است.

 برنامه توسعه سواحل مکران از دوره دولت های نهم و دهم شروع شد؛ اما در تمام این سال ها ، عملیاتی کردن برنامه های توسعه ای در این منطقه با تاخیری طولانی همراه بود. به طوری که زیرساخت های لازم و ابتدایی برای توسعه صنعتی ایجاد نشده بود و در دوره اخیر ، یعنی طی دو سال گذشته، دولت سیزدهم تلاش کرد به طور همزمان ضمن احداث زیرساخت های لازم برای منطقه، پروژه های توسعه ای پیش بینی شده را نیز پیگیری کند. با راه اندازی و فعال شدن این شهرک پتروشیمی، بخش زیادی از ساکنان این مناطق فرصت شغلی خواهند داشت و همراه با سرمایه گذاری در حوزه های پتروشیمی، سرمایه گذاری در حوزه های توسعه ای و رفاهی دیگری هم ایجاد خواهد شد.

تصاویر مرتبط با خبر

بنر مناسبتی

آخرین اخبار شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

[html_block id="258"]