چابهار در مدار توسعه؛ بهره‌برداری از سومین قطب پتروشیمی ایران تا آبان 99

چابهار در مدار توسعه؛ بهره‌برداری از سومین قطب پتروشیمی ایران تا آبان 99

www.mokran.ir/?p=3543

هاب سوم پتروشیمی ایران در چابهار با ورود اولین محموله اروپایی تأسیسات خود وارد مرحله جدیدی شد و طبق زمان‌بندی اعلام‌ شده، قرار است آبان ۹۹ به مرحله تولید تجاری برسد.

به گزارش فرینا، چابهار به‌صرفه‌ترین بندر ایران در جنوب شرق ایران در دهانه ورودی با بریدگی‌های طبیعی به آب‌های اقیانوس هند واقع‌شده است؛ اقیانوسی بودن بندر چابهار این بندر را به‌عنوان بندری مطمئن و به‌صرفه و صدالبته خارج از بحران در کانون توجهات قرار داده و در طرح توسعه سواحل مکران نیز این بندر مرکز و قلب این سواحل است.
از بندر چابهار به‌عنوان سوپاپ اطمینان بنادر ایران یاد می‌شود، بنا به نظر کارشناسان جهانی، چابهار به‌شرط توسعه زیرساخت بهترین، به‌صرفه‌ترین و مطمئن‌ترین کریدور برای اتصال دو بازار نوظهور و جذاب ۳ میلیارد نفری است، بازار کشورهای حوزه اقیانوس هند با ۲ میلیارد نفر جمعیت و بازارهای آسیای میانه، قفقاز تا شرق اروپا با ۸۰۰ میلیون‌نفر جمعیت.
به‌خاطر همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد صنایع استراتژیک مختلفی در راستای توجه‌ها به توسعه سواحل مکران در این بندر مستقر شدند، عمده‌ترین‌ آن‌ها فولاد و پتروشیمی باقابلیت ۳۰ میلیون تن در سال.
پتروشیمی نگین مکران مهم‌ترین صنعت در چابهار است که مراحل تکمیل را با سرعت مطلوبی می‌گذارد. شهرک پتروشیمی نگین مکران در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار سال ۹۱ در قالب سه فاز آغاز به کارکرده و قرار است فاز اول آن با ورود تجهیزات اروپاییش آبان ۹۹ به‌مرحله تولید تجاری برسد.

کار در پتروشیمی نگین مکران شبانه‌روزی است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در حاشیه رونمایی از اولین محوله وارداتی تجهیزات پتروشیمی می‌گوید: این‌که چابهار با عزمی ملی در مدار تولید و اشتغال قرارگرفته که در آن شکی نیست؛ نگاه به چابهار یک نگاه ملی و نه‌بلکه بین‌المللی است و چابهار به‌خاطر موقعیت و ویژگی‌های منحصربه‌فردش تغییردهنده و متحول‌کننده اقتصاد ملی خواهد بود.
عبدالرحیم کردی می‌افزاید: ورود نخستین محموله وارداتی تجهیزات آن‌هم از شرکت‌های برند اروپایی نشان داد که باوجود گرفتاری‌های بین‌المللی همچنان با عزمی ملی ما کار خود را تا تکمیل شدن چابهار انجام می‌دهیم و باید این عزم در سال‌های آینده افزایش یابد چراکه فشارها و گرفتاری‌های بین‌المللی قاعدتاً افزایش خواهد یافت.
وی با تشکر از گمرک برای یاری در ورود این محوله، تصریح کرد: گمرک هم مانند سایر نهاد‌ها عزم خود را در راستای تکمیل شدن چابهار نشان داد و ورود این محموله از بندر به منطقه آزاد با وجود گرفتاری‌هایی که برای انتقال آن‌ بود تسهیل کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پاسخ به دیرکرد به‌بهره‌برداری رساندن فاز اول مجتمع گفت: درست است فاز اول قرار بوده آبان ۹۸ به‌بهره‌برداری برسد اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت در چابهار و برخی مشکلات دیگر این بهره‌برداری یک سال عقب‌افتاده است؛ البته کار در پتروشیمی شبانه‌روزی است و هرگز کار نخوابیده است، در بازدیدی که ۱ فروردین از مجتمع داشتیم بر من مبین شد که عزم لازم برای به‌بهره‌برداری رساندن سریع‌تر مجتمع وجود دارد.
کردی اضافه کرد: تاکنون ۳۵۰ میلیارد تومان فقط برای آماده‌سازی زیرساخت‌های مجتمع هزینه شده است؛ زیرساخت‌های ازجمله آب، برق، زیرسازی معابر و ….؛قاعدتاً اگر این پتروشیمی در عسلویه ساخته می‌شد، به دلیل فراهم بودن زیرساخت‌ها سریع‌تر به‌بهره‌برداری می‌رسید ولی همین‌که در چابهار با این عزم و کار در حال پیش‌رفتن است، مطمئنم تأخیر آن به‎خاطر گرفتاری‌های زیرساختی است وگرنه عزم جامع برای به‌بهره‌برداری رساندن آن حداقل برای صادراتی کردن و درآمدزایی از محصولاتش برای کشور وجود دارد.
محمدرضا موثقی نیا، مدیرعامل شهرک پتروشیمی نگین مکران می‌گوید: این شهرک باقابلیت بیش از ۲۰ میلیون تن مواد پتروشیمی نظیر متانول،آروماتیک،الفین،آمونیاک و اوره شروع به کارکرده و در فاز اول قرار است با احداث ۴ مجتمع تولید متانول ظرفیت آن به ۸.۵ میلیون تن در سال برسد.
وی که در حاشیه مراسم رونمایی از نخستین محموله وارداتی تأسیسات و تجهیزات فاز اول مجتمع در بندر شهید بهشتی با ما گفت‌وگو می‌کند، می‌افزاید: این نخستین محموله اروپایی فاز اول است که قرار است دریکی از مجتمع‌های تولید متانول به کار رود، درمجموع در ۵ سال آینده مرتب این محموله‌ها از شرکت‌های برند اروپایی برای تکمیل ۳ مجتمع تولید متانول فاز اول دیگر به بندر چابهار می‌آیند.
موثقی نیا در تشریح این محموله‌ می‌گوید: این محموله ۲ هزار و ۳۰۰ تنی موسوم به Tapso به ارزش بیش از ۴۰ میلیون یورو مهم‌ترین قطعات و تجهیزات واحد متانول است که گاز متان را تبدیل به متانول می‌کند، تحت لیسانس  holder tapsoe دانمارک است که در کشورهای ایتالیا و رومانی ساخته‌شده و از همان‌جا مستقیم به بندر چابهار آمده است.
مدیرعامل شرکت توسعه نگین مکران تصریح می‌کند: این محموله به دلیل شکل خاص کشتی که اصطلاحاً کشتی‌های heavy lifting careaer  با وزن زیاد است نمی‌توانند در هر بندری پهلوگیری کنند، احتیاج به عمق آبخور زیاد دارند که در فاز اول بندر شهید بهشتی به همت متخصصان داخلی این عمق آبخور بالای ۱۶.۵ متر فراهم‌شده است وگرنه ما باید این محموله را در بندرعباس تخلیه می‌کردیم که هم آوردنش هزینه‌بر بود و هم به دلیل سنگین و حجم بالا بار ترافیکی بزرگی ایجاد می‌کرد، جا دارد از سازمان بنادر به‌خاطر ایجاد چنین بندری تشکر کنیم.
حداقل ۶۰ درصد تجهیزات فاز اول پتروشیمی چابهار تولید داخلی است
وی تأکید می‌کند: البته ما نگاهمان به تولید داخل است، حداقل ۶۰ درصد قطعات و تجهیزات شهرک در فاز اول را از تولید داخل تأمین می‌کنیم و ۴۰ درصد را که آن‌هم مجبوریم از اروپایی‌ها بخریم؛ سعی کردیم با فراهم شدن شرایط از بهترین شرکت‌های اروپایی خرید کنیم که بهترین و برندترین تجهیزات را داشته باشیم.
موثقی نیا با اشاره به روند تکمیل فاز اول می‌گوید: با همین سرعت‌کار ان‌شاءالله بهار ۹۹ تجهیزات بخش اول فاز اول به‌طور کامل نصب می‌شوند و آبان ۹۹ به مرحله تولید تجاری متانول می‌رسیم، مجتمع اول از ۴ مجتمع تولید متانول با ظرفیت حدود ۲ میلیون تن متانول آبان ۹۹ به‌تولید تجاری می‌رسد و سه مجتمع دیگر نیز به‌مراتب تا ۱۴۰۱ به‌تولید تجاری می‌رسند؛ با راه‌اندازی مجتمع چهارم تولید متانول و ظرفیت ۸.۵ میلیون تن متانول در سال، فاز اول به اتمام می‌رسد.
مدیرعامل شهرک توسعه نگین مکران خاطرنشان می‌کند: هم‌زمان با راه‌اندازی فاز اول، دو پروژه دیگر پتروشیمی هم‌زمان در حال تکمیل شدن است؛ اول پروژه خط انتقال گاز به شهرک که از نیروگاه ایرانشهر در حال انجام است و دوم پروژه احداث مخازن و پایانه‌های پتروشیمی برای دپو و صادرات مواد اولیه و محصولات در بندر شهید بهشتی چابهار.
موثقی نیا در تشریح پروژه خط انتقال گاز می‌گوید: خوراک اصلی مجتمع پتروشیمی چابهار در فاز اول برای تولید متانول گاز متان است که از نیروگاه گاز ایرانشهر تأمین می‌شود؛ برای تولید متانول فاز اول چیزی حدود ۳۰ میلیون مترمکعب گاز متان به ارزش ۴.۵ میلیون ‌دلار در سال نیاز است.  عملیات اجرایی خط انتقال گاز ایرانشهر-چابهار بااعتباری بالغ‌بر هزار و صد میلیارد تومان از منابع شرکت توسعه نگین مکران از سال ۹۵ آغازشده است و پیش‌بینی می‌شود با همین روند کار اواخر ۹۸ به بهره‌برداری برسد.
وی در تشریح پروژه احداث مخازن و پایانه‌ها هم می‌گوید: ۲۰ هکتار زمین در بندر شهید بهشتی برای احداث مخازن و پایانه‌ها در نظر گرفته‌شده است؛ دو مخزن ذخیره‌سازی شهرک با خط انتقال لوله به مخازن بزرگ ذخیره‌سازی و بارگیری بندر شهید بهشتی متصل می‌شوند و دو پست اسکله هم در بندر شهید بهشتی برای بارگیری متانول صادراتی در نظر گرفته‌شده است؛ پیش‌بینی ما این است حداقل ۴میلیون تن متانول تولیدی فاز اول به بازارهای هدف عمدتاً چین و هند صادر شوند؛ چابهار به دلیل موقعیت جغرافیایی صادرات ما را به بازارهای هدف به‌صرفه و اقتصادی می‌کند با پایین‌آوردن هزینه‌های حمل‌ونقل.

تصاویر مرتبط با خبر

بنر مناسبتی

آخرین اخبار شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

[html_block id="258"]