آغاز عملیات اجرایی مجتمع آب نیروی مکران (تامین‌کننده سرویس‌های جانبی شهرک)

آغاز عملیات اجرایی مجتمع آب نیروی مکران (تامین‌کننده سرویس‌های جانبی شهرک)

www.mokran.ir/?p=3379

عملیات اجرای پروژه مجتمع یوتیلیتی متمرکز شهرک پتروشیمی مکران با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و تنی چند از معاونین ایشان، وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونین ایشان، مهندس ترکان مشاور عالی رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، مهندس هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان و مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل تسنن زاهدان و تنی چند از مقامات ارشد کشوری و لشگری و معتمدین محلی روز پنجشنبه ۱۹ شهریور ماه در محل شهرک پتروشیمی مکران در منطقه آزاد چابهار برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی مکران، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم ضمن اشاره به وظیفه ذاتی نیروهای مسلح در برقراری امنیت، کمک به رفع محرومیت از طریق سرمایه گذاری و اشتغال زایی را همسو با این وظیفه دانست و تاکید کرد چنانچه افزایش امنیت ناشی از سرمایه گذاری در مناطق محروم در نواحی مرزی باشد بسیار بهتر است و کاملا با دکترین دفاعی جمهوری اسلامی مطابقت دارد. ایشان همچنین به تاکیدات مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران اشاره نمود و گفت اجرایی شدن برنامه های توسعه ای دولت و بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه سواحل مکران از اولویت های کاری دولت تدبیر و امید است. سردار سرتیپ پاسدار دکتر حسین دهقان از همه دستگاه های اجرایی، امام جمعه، استاندار و سایر مقامات محلی خواست تلاش نمایند که سرمایه های جذب شده زودتر به بار بنشیند و اثرات مثبت آن در رفاه مردم قابل لمس باشد. وی افزود مدیران ارشد شهرک پتروشیمی مکران نیز متعهد به رعایت همه استانداردهای زیست محیطی در این پروژه هستند. وی افزود ما به دنبال توسعه پایدار بدون پیامدهای منفی محیط زیستی هستیم. در ادامه ایشان تاکید کردند که این پروژه به دنبال اشتغال زایی برای مردم غیر بومی نیست و استاندار محترم، امام جمعه محترم و… کمک نمایند که این اطمینان به مردم داده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با اشاره به اینکه اجرای این طرح ها در راستای تبدیل چابهار به قطب سوم پتروشیمی کشور است، گفت: درصدد هستیم تا با استفاده از فناوری های روز دنیا، پسماندهای ناشی از مجتمع پتروشیمی به بهترین نحو مدیریت شوند و پساب آن پس از تصفیه صرف آبیاری فضای سبز شود.
وی ضمن تشکر از مولوی عبدالحمید ونقش ایشان در پیشرفت پروژه به روند انتخاب این منطقه به عنوان قطب پتروشیمی اشاره نمود و بیان کرد که در زمان مدیریت بنده بر شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بعد از ایجاد دو قطب پتروشیمی در بندر امام و عسلویه -که بسیاری از کارشناسان در آن زمان باور نداشتند عسلویه بتواند منطقه ای صنعتی شود- از جنوب میناب تا سواحل دریای عمان را مطالعه کردیم و به منطقه جاسک و چابهار رسیدیم که پس از بررسی، چابهار برای تبدیل شدن به قطب سوم پتروشیمی مناسب تر تشخیص داده شد.
محمدرضا نعمت زاده افزود بنده به عنوان متولی صنعت ایران و کسی که با مسئله پتروشیمی کاملا آشنایی دارد سلامت فعالیت شهرک پتروشیمی مکران را در صورت رعایت استانداردها کاملا تضمین می کنم و مشکلاتی مثل آلوده کردن آب دریا و هوا ایجاد نخواهد شد.

مهندس ترکان مشاور عالی رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت تمام نظام پیرو فرمایش مقام معظم رهبری به دنبال توسعه سواحل مکران هستند و نیروهای نظامی به دنبال ایجاد امنیت هستند و وزارت خانه های دفاع، نفت و صنعت و معدن به دنبال پیشرفت و توسعه این منطقه هستند و بی شک توسعه مورد نظر مقام معظم رهبری صورت خواهد گرفت وهیچ تردیدی برای تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه سواحل مکران و چابهار وجود نخواهد داشت.
اکبر ترکان در آیین کلنگ زنی آغاز ساخت یوتیلیتی شهرک پتروشیمی مکران افزود: برخی هنوز درک درستی ندارند و استدعا داریم دیدگاه خودشان را اصلاح کنند. وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت سواحل مکران و حضور وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آیین کلنگ زنی این دو پروژه در منطقه آزاد چابهار، تاکید کرد: توسعه در این منطقه با تکیه بر امنیت پایدار با توجه به استقرار نیروی دریایی ارتش در منطقه بدون هیچگونه نگرانی انجام خواهد شد. او خطاب به فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: منطقه آزاد چابهار، خودش را خدمتگذار مسئولان می‌داند و این اراده بدون تردید جلو خواهد رفت. مشاور رئیس‌جمهوری با اشاره به حضور عالی‌ترین مقامات نظامی در منطقه و اجرای پروژه‌های مختلف اضافه کرد: امروز همه مسئولان نظام آماده اجرایی کردن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه سواحل مکران هستند.

مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان ضمن تشکر از دولت تدبیر و امید در توجه به استان محروم سیستان و بلوچستان، به امنیت منطقه اشاره نمود و بیان نمود که دنیای کنونی دنیای دور اندیشی، تدبیر و رقابت است و لازم است که ایران اسلامی به قدری مقتدر باشد که دنیا به ایران عزیز نیاز داشته باشد. وی به تاکیدات دین مبین اسلام به آباد سازی و توسعه اشاره و تاکید نمود با اینکه میدانم مسئولین نظام و مدیران پتروشیمی به دنبال رعایت مسایل زیست محیطی هستند، از آنها می خواهم دقت مضاعفی بر رعایت مسایل زیست محیطی داشته باشند که آثار زیست محیطی این واحدها حداقل باشد. وی با اشاره به مشکلاتی که فریب خوردگان با فعالیت در اموری چون مواد مخدر، مسایل امنیتی و… ایجاد می کنند، درخواست نمود که مسئولین به مسایل آموزشی و تربیت نیروهای متخصص برای فعالیت در این واحدها اقدام نمایند؛ چرا که هم خود اشتغال باعث امنیت می شود و هم افراد تحصیل کرده و با دانش، به سادگی فریب گروهک ها را نمی خورند. ایشان سپس افزود اقتصاد به تنهایی کافی نیست و تصریح کرد: آموزش نیاز توسعه است و باید زیرساخت‌های آموزشی در منطقه در اولویت قرار گیرد تا سطح سواد مردم افزایش یابد چراکه با افزایش سطح سواد توسعه دست یافتنی‌تر خواهد شد. امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان با بیان اینکه توجه به منطقه آزاد چابهار و استان سیستان و بلوچستان نشان دهنده توجه ویژه بزرگان نظام به این استان است، گفت: مردم منطقه نیز حامی فعالیت‌های توسعه‌ای دولت هستند.‏ مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، افزود: مطمئن باشید اکثر مردم استان حامی کسانی هستند که برای پیشرفت و توسعه منطقه و صنعت و زیرساخت‌ها فعالیت دارند.
به گفته وی، سیستان و بلوچستان استانی امن است البته ناامنی‌های کمی به سبب موقعیت منطقه وجود دارد که آن هم به صورت پراکنده است اما با وقوع کوچکترین مساله ضد امنیتی تبلیغات گسترده‌ای درباره آن انجام می‌شود.
وی افزود: ملت ایران با فرهنگ کهن خود باید در بین ملت‌های دنیا بدرخشد و این امر زمانی محقق می‌شود که تدبیر و سیاستگزاری صحیح و هر کار و فعالیتی با کارشناسی همت و تلاش ویژه انجام شود.
مولوی عبدالحمید اضافه کرد: اگر اراده داشته باشیم که دنیای مردمان را آباد کنیم آن وقت دنیای خودمان نیز تغییرکرده و آباد خواهد شد.
او با اشاره به اینکه هر رحمتی در کنارش زحمتی هم دارد همانگونه که باران همراهش سیلاب نیز دارد، افزود: هر صنعتی عوارضی نیز دارد و درخواست مردم این است که مسئولان در اجرای پروژها دقت نظر و تمهیدات لازم را داشته باشند تا عوارض این صنایع به حداقل برسد.
امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان تاکید کرد: مردم ما به خیرخواهی دولتمردان اعتقاد کامل دارند.
وی اجرای برنامه‌های آموزشی برای نیروهای بومی و جذب آنان در واحدهای مختلف صنعتی را از دیگر خواست‌های مردم منطقه اعلام و تاکید کرد: اگر اقتصاد مردم منطقه درست شود، امنیت نیز راهبردی، نهادینه و موثرتر و پایدار خواهد شد.

هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت های آبادانی در استان سیستان و بلوچستان اشاره نمود که به علت عمق محرومیت، این فعالیت ها زیاد به چشم نمی آیند. وی اشتغال را مشکل بزرگ این منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که این حرکت افق های روشنی برای منطقه ایجاد خواهد نمود. ایشان به نقش پتروشیمی در اشتغال اشاره نمود و بیان داشت همین امروز که هیچ مجتمعی در شهرک وارد پروسه تولید نشده است، ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم در آن مشغول به کار هستند و این تعداد پرسنل معادل یک مجتمع سیمان است.

یعقوب جدگال، نماینده مردم چابهار، کنارک، قصرقند و نیکشهر نیز در این مراسم، ضمن قدردانی از اقدامات انجام‌ شده در طرح‌ها و پروژه‌های مختلف برای توسعه چابهار، گفت: فرودگاه بین‌المللی در چابهار مهم‌ترین خواسته مردم چابهار است که امیدواریم دولت تدبیر و امید این خواسته مهم و به‌حق مردم منطقه را اجرایی کند. وی به نقش پتروشیمی در توسعه اشاره کرد و گفت  این پروژه برای مردم بومی منطقه اشتغال ایجاد می‌کند. یعقوب جدگال افزود: چابهار ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه دارد و این فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران است. وی از طرف مردم چابهار به لزوم رعایت استانداردهای زیست محیطی در ساخت واحدهای پتروشیمی در شهرک اشاره نمود و خواستار دقت نظر مسئولان امر در این موضوع شد.

محمدرضا موثقی نیا مدیرعامل شرکت توسعه نگین مکران با اشاره به اینکه ظرفیت تولید این مجتمع ۲۳ میلیون تن است، گفت: در این مجتمع ۱۷ واحد پتروشیمی در ۱۲۰۰هکتار مساحت طی سه مرحله در مدت ۱۰ سال احداث می شود. موثقی نیا افزود: مجوز محیط زیست برای ساخت این مجتمع گرفته شده و همچنین با شرکت ملی گاز برای سوخت روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی قرار داد بسته شده است. وی گفت: امروز مجتمع آب نیروی مکران کلنگ زنی شد تا  فاز اول آن تا سال ۹۷ به بهره برداری برسد.

یوتیلیتی شهرک پتروشیمی وظیفه تامین برق، بخار، اکسیژن، نیتروژن و تصفیه پساب مجتمع های پتروشیمی مستقر در شهرک را عهده دار است. میزان سرمایه گذاری این طرح ۱۵۰۰ میلیون یورو در سه فاز است که فاز اول آن ۴۲ ماهه و فاز سوم آن ۸ سال پیش بینی می شود. همچنین در فاز نهایی آن ۱۰۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد. تکنولوژی مورد استفاده در ساخت این مجتمع مطابق پشرفته ترین استانداردهای روز دنیا می باشد، به طوری که شهرک هیچگونه پساب خروجی ندارد و پساب آن پس از تصفیه در مدار آب شهرک استفاده خواهد شد و یا صرف آبیاری فضای سبز خواهد شد.
شرکت توسعه نگین مکران در راستای نشست هیات محترم دولت در مرکز استان سیستان و بلوچستان و انتخاب منطقه چابهار به عنوان قطب آتی توسـعه صنعت پتروشیمی به ثبت رسید. شهرک پتروشیمی مکران در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار واقع شده است که شامل طرح‌های اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع الفین،آروماتیک، MEG، MTP و کریستال ملامین می‌باشد. ظرفیت تولیدی این مجتمع در حدود ۲۳ میلیون تن در سال پیش‌بینی شده که از این میزان تولید، ۲۰ میلیون تن صادراتی و مابقی محصولاتی است که بعنوان خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده است و یا وارد بازارهای کشور خواهد شد. همچنین قرار است حدود ۳۰ واحد پایین دستی نیز در شهرک پتروشیمی مکران احداث شود. شرکت توسعه نگین مکران، متولی  ایجاد زیرساخت‌ها و امور زیربنایی جهت ساخت شهرک پتروشیمی مکران، تامین سرویس‌های جانبی متمرکز (یوتیلیتی)، توسعه و احداث انبارها، پایانه‌ها و مخازن صادراتی و نیز احداث خطوط انتقال گاز متان (از خط لوله هفتم سراسری) و اتان جهت تامین خوراک طرح‌های پتروشیمی و نیز مدیریت شهری شهرک پتروشیمی مکران است. در واقع این شرکت بعنوان متولی توسعه و ایجاد قطب سوم صنعت پتروشیمی کشور در منطقه آزاد چابهار می باشد. خوراک طرح های مستقر در این شهرک عمدتا گازهای اتان و متان است؛ به طوری که روزانه ۵۷ میلیون متر مکعب گاز طبیعی و سالانه ۲/۶ میلیون تن اتان نیاز دارد. گاز طبیعی مورد نیاز این شهرک از طریق خط لوله هفتم سراسری گاز که هم اکنون تا ایرانشهر کامل شده است، تغذیه خواهد شد. برای تامین گاز اتان مورد نیاز، گزینه انتقال به وسیله خط لوله از مسیر عسلویه به چابهار به طول تقریبی ۱۰۵۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است.

تصاویر مرتبط با خبر

بنر مناسبتی

آخرین اخبار شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

[html_block id="258"]